Testa effektiva sökfältet:
Utvalda sökningar:
Träning Hälsa Kost Näring Postural Terapi Idrottsskador Företagsfriskvård Boot CampPublicerad: October 15, 2009
NEW YORK (Reuters Health) – Personer som får i sig mycket av de dagliga vätskorna genom vanligt vatten istället för andra drycker kan ha hälsosammare kostvanor totalt sett, antyder en studie.
Med hjälp av data från en nationell hälsoundersökning av mer än 12.000 amerikaner, fann forskare att människor som drack mer ”vanligt vatten” tenderade att äta mer fibrer, mindre socker och färre kalori-täta livsmedel.
Det motsatta var sant när personer som fått mycket av sina vätskor från andra drycker, enligt en rapport av studien i ”American Journal of Clinical Nutrition”.
Resultaten bevisar inte att dricka vatten får oss att äta hälsosammare, säger forskar-ansvarige Dr. Ashima K. Kant, professor vid ”Queens College of the City University of New York.”
Men, berättade hon till ”Reuters Health” (amerikansk tidning), dem antyder ett samband – och en anledning till att uppmuntra människor att välja vatten istället för läskedrycker.
Resultaten baseras på 12.283 amerikaner i åldern 20 och äldre som deltog i en undersökning i näring och hälsa gjord av regeringen mellan 1999 och 2006. I genomsnitt fick de svarande en tredjedel av sina dagliga vätskor från vatten, 48 % från andra drycker och resten från mat.
I allmänhet, ju mer vatten människorna drack, desto mer fibrer och mindre socker konsumerade de. De hade också ett lägre intag av kalori-täta livsmedel – en allmän markör för en hälsosammare kost. Kalori densiteten avser mängden kalorier i ett livsmedel i förhållande till sin vikt; frukt och grönsaker, till exempel, tenderar att ha en låg kalori densitet.
Från en ”rent fysiologisk” synpunkt, noterade Kant, kan folk få sina vätskebehov från valfri källa. Dricka vanligt vatten, är därför inte nödvändigt, men det kan vara att föredra, säger hon.
När det gäller hur mycket vatten en person bör dricka, finns det inget entydigt svar – trots den populära tron att människor behöver 8 glas vatten per dag.
Som en tumregel, säger Kant, stillasittande friska vuxna kan låta sin törst vara deras guide om när man behöver dricka.
(Källa: American Journal of Clinical Nutrition 2009.)