S MAGASIN | Sojamat kan tygla risk för höftfrakturer hos äldre kvinnor

Sojamat kan tygla risk för höftfrakturer hos äldre kvinnor

By
för S MAGASIN

Publicerad: October 27, 2009

NEW YORK (Reuters Health) – kvinnor efter menopausen kan minska risken för sprickbildning på höftben genom att lägga till sojabaserad mat till sin kost, tipsar en studie från Singapore.

Kvinnorna i studien hade 21 till 36 procents lägre risk att drabbas av sprickor i sin höft vid rapportering av måttligt intag av soja, fann Dr. Woon-Puay Koh med kollegor, vid ”National University of Singapore”.

I studien var det dagliga soja intaget minst 2,7 gram sojaprotein, 5,8 milligram sojaisoflavoner per 1000 kalorier, vilket motsvarar 49,4 gram tofu.

Denna nivå av soja är genomgående ”högre än den låga konsumtionen i väst,” berättar Koh till Reuters i ett e-post meddelande.

Koh´s arbetslag bedömde det näringsmässiga soja intaget av mer än 63.000 kinesiska kvinnor och män som var mellan 45 – 74 år gamla när, mellan 1993 och 1998, de inkluderades i den Singapore Kinesiska hälsostudien.

Uppföljningen vid slutet av 2006 visade att 692 kvinnor och 276 män hade sprickbildning I höften.

Männen var cirka 71 år gamla och kvinnor över 73 år gamla, i genomsnitt, när de drabbades av frakturen, rapporterar utredarna i ”American Journal of Epidemiology”.

Som nämnts, måttligt soja intag var associerad med minskad risk för höftfrakturer hos kvinnor, men inte bland män.

De nuvarande resultaten överensstämmer med dem från tidigare undersökning av kinesiska kvinnor i Shanghai, strax efter menopausen, som uppvisade 30% minskad risk för höftfrakturer bland dem som konsumerar större mängder soja.

Koh och kollegor anar att ben-skyddande effekter av soja isoflavoner kan spela en avgörande roll i benhälsa bland kvinnor efter menopausen.

De uppmanar till ytterligare undersökningar för att bekräfta och klargöra kopplingen.

Källa: American Journal of Epidemiology


WPSN comments




S MAGASIN