S MAGASIN | Nya uppgifter föreslår omedelbara förändringar i saltkonsumption för folkhälsan

Nya uppgifter föreslår omedelbara förändringar i saltkonsumption för folkhälsan

By Sami
för S MAGASIN

Publicerad: January 22, 2010

Nya uppgifter föreslår omedelbara förändringar i saltkonsumption för folkhälsan

Januari 21, 2010 (San Francisco, California) – Nya statistiska uppgifter föreslår en rejäl nedskärning i saltkonsumtion i amerikansk kost. Med en sänkning, på 3g per dag, beräknar man att enorma hälsofördelar, en minskning av årliga nya fall av hjärtinfarkter, stroke och Mls samt att man beräknar att rädda upp emot 90 000 liv per år.

Även en lite blygsammare minskning om 1g salt per dag skulle förmodligen ge signifikanta hälsofördelar, enligt Dr Kirsten Bibbins-Domingo (University of California) med kollegor i uppskattningen som publicerats i ”New England Journal of Medicine”.

Forskningen applåderas av Drs Lavrence J Appel och Cheryl AM Anderson som anser att denna minskning av salt skulle kunna medföra ytterligare hälsofördelar i bland annat fetma behandling med medicin.

Men Dr Michael Alderman (Albert Einstein College of Medicine, Bronx, NY), en välkänd kritiker av just salt nedskärning i samhället, håller inte med. Han meddelade ”heartwire” att även om denna nya studie verkar vara en kompetent uppskattning av vad som skulle kunna hända med en salt minskning, så finns det inget nytt här utan är endast förhoppningar om att detta skulle kunna leda till enstaka minskningar i sjukdomsfall och dödsfall. Detta säger han, skulle vara underbart om sant, men är fortfarande utan vetenskaplig grund.

Anderson berättade för ”heartwire” att människor ofta inte är medvetna om hur mycket salt de konsumerar, och de kämpar för att möta rekommendationerna. Mycket av saltet, ca 75 %, kommer ju trots allt från behandlade livsmedel i någon form.

Bibbins-Domingo rapporterar i studien att om man skulle få till en sänkning av salt i samhället i stort, med en konsumtion upp till 3 g per dag så skulle detta medföra en minskning 32 000 – 66 000 nya fall av stroke, Mls med upp emot 99 000 samt en minskning av dödsfall med upp emot 100 000 fall, enligt uträkningar. Detta ingripande skulle även kunna rädda upp emot 392 000 kvalitets år samt $24 billioner i sjukvårdskostnader, årligen.

”Bevisen stöder åtgärder att minska salt intaget som ett steg i förebyggandet av hjärt- och kärlsjukdomar”, säger Appel och Anderson. ”Det är också bevisat att salt minskning kan minska cancer i magtrakten, njursjukdomar, hjärtstopp och osteoporos”, tillägger dem.

Elderman återigen håller inte med: ”Som jag och andra har pekat ut, minskning av det tillsatta natriumet har multipla effekter”. Han säger att, ”tråkigt nog”, både redaktionellt och tidsskrifter ”misslyckas med att notera komplexiteten… de vetenskapliga frågorna som berörs och risken för oavsiktliga konsekvenser”.

Ämnet att minska salt intaget via samhällsenliga strategier kommer sondera i en kommande upplaga i ”hearwire” för dig med intresse.

Personligen håller jag med forskningen där tillsatt salt kan minskas ner, då de flesta doserar relativt kraftigt i maträtterna. Samtidigt finns det en vatten/salt balans som man bör tänka på, vilket i mitt tycke och med min erfarenhet inom kostrelaterade frågor, man inte tar tillräcklig hänsyn till. Genom att öka på vatten intaget om dagarna (samt naturligtvis andra saker) kan man balansera upp lite bättre.

Kika gärna på kommande artiklar som kommer nämna teets effekt för oss, speciellt grönt och vitt te.

Mvh:

Sami Kallio
Body Balancer

Källa: Medscape
Hämtat från: 
  1. Bibbins-Domingo K, Chertow GM, Coxson PG, et al. Projected effect of dietary salt restrictions
    on future CV disease. N Eng J Med 2010; DOI:10.1056/NEJMoa0907355.
  2. Appel LJ and Anderson CAM. Compelling evidence for public health action to reduce salt intake. 
    N Eng J Med 2010; DOI:10.1056/NEJM e0910352.

WPSN comments




S MAGASIN