Testa effektiva sökfältet:
Utvalda sökningar:
Träning Hälsa Kost Näring Postural Terapi Idrottsskador Företagsfriskvård Boot CampPublicerad: April 13, 2010
NEW YORK – En kvinna kanske inte kan ändra sin familjehistoria av bröstcancer, men hon kan vanligtvis kontrollera vad hon äter och dricker. Och att konsumera mer grönsaker och fullkornsprodukter – och mindre alkohol – skulle kunna minimera riskerna att få sjukdomen, enligt en analys av publicerade studier.
”Eftersom incidensen av bröstcancer fortsätter att öka, med många av riskfaktorerna för den icke modifierbara sjukdomen, potentiellt modifierbara riskfaktorer så är t.ex. kosten av intresse,” säger Dr Sarah Brennan vid Queen´s University Belfast i Nordirland, som ledde analysen, i ett e-postmeddelande till Reuters Health.
Det uppskattas att mer än 120 av varje 100.000 av amerikanska kvinnor diagnostiseras med bröstcancer varje år, vilket ger en livslängds risk av ungefär 1 till 8. Tanken på att kosten kan påverka dessa siffror är inte ny; men ändå hållbara bevis för att en sådan koppling varit svårfångad.
”Även om en hypotes visar ett samband mellan kost och risken för bröstcancer, visar det att det har varit mycket svårt att sammanfatta,” Dr. Michelle Holmes, en epidemiolog vid Harvard Medical School i Boston som inte var inblandad i studien, till Reuters Health. Enskilda studier är ofta för små för att avslöja blygsamma förhållanden, genom att kombinera dem dock, erbjuder en större chans att uptäcka en specifik diets verkliga effekter.
Efter noggrann granskning av relevant forskning fram till idag, har Brennan och hennes kollegor tagit fram 18 studier som inkluderat sammanlagt mer än 400.000 människor. Varje studie hade som syfte att knyta bröst cancer risk till åtminstone en kostvana: den ”ohälsosamma” västerländska kosten (mycket rött kött och raffinerade spannmål), en mer försiktig ”sund” kost (hög på frukt, grönsaker och fullkornsprodukter), av varierande grader av alkohol drickande.
Eftersom livsmedel och drycker aldrig konsumeras för sig, reflekterar detta bättre en persons hälsa från ett holistiskt synsätt än att titta på bland annat näringsämnen, förklarar Brennan och hennes kollegor i American Journal of Clinical Nutrition.
Teamet fann en 11 procentig lägre risk för bröstcancer bland kvinnor i högsta respektive lägsta kategorin i den säkrare kosten, medan de som konsumerar större mängder vin, öl och sprit hade en 21 procentig högre risk – ett förhållande som belysts i många tidigare studier. Förvånande nog sågs ingen risk skillnad mellan hög och låg kategorier bland västerländsk kost.
Exakt hur en hälsosam kost kan minska bröstcancer risken har man inte helt förstått. Alkohol länken å andra sidan, är allmänt känd: Östrogen värden är högre bland kvinnor efter klimakteriet som dricker alkohol, konstaterade Holmes. Och en högre livstids exponering för östrogen har preliminärt sammankopplats till sjukdomen.
Brennan framhöll att dessa resultat måste tolkas försiktigt, då det noterats statiska problem med att kombinera resultaten från flera studier, förutom begränsningarna av enstaka inkluderande studier, som partiska nyligen nämnda. Hon pekade på behovet av mer omsorgsfullt utformade studier i framtiden för att ytterligare undersöka kost-bröstcancer sammankopplingen.
Under tiden, sa Holmes: ”Konsumerande av sund, hälsosam kost som innehåller mycket frukt, grönsaker och fullkornsprodukter är en klok idé, eftersom det finns massor av vetenskapliga bevis för att det förebygger hjärt-kärlsjukdomar och diabetes. Denna studie visare att en ytterligare hälsofördel kan vara en minskning av bröstcancer risk.”