S MAGASIN | Lite choklad kan påverka hjärtat positivt

Lite choklad kan påverka hjärtat positivt

By Sami
för S MAGASIN

Publicerad: April 19, 2010

Lite choklad kan påverka hjärtat positivt thumbnail

Ett glädjebesked till alla choklad älskare

Forskare säger att en ruta per dag skulle kunna leda till färre hjärtattacker och strokes

S MAGASIN | Sami Kallio – För dem som fortfarande tror på påskharen, eller åtminstone vad han förväntas ta med sig, väntar goda nyheter.

Endast en liten ruta choklad om dagen kan bidra till en lättnad i blodtryck och minska risken för hjärtsjukdomar.

Efter att ha analyserat kost och hälso vanor bland 19.357 människor, mellan 35 till 65 år i åtminstone 10 år, fann tyska forskare att dem som åt mest choklad (i genomsnitt 7,5 gram per dag) hade lägre blodtryck och hade 39 procent lägre risk at drabbas av hjärt attack än dem som åt minst mängd choklad (i genomsnitt 1,7 gram per dag).

”För att sätta det i termer av absolut risk, om människor i gruppen som åt minst choklad (av 219 per 10.000 hade en hjärtattack eller stroke) ökade på sitt choklad intag med 6 gram per dag, skulle 85 färre hjärt attacker och strokes per 10.000 människor kunna bli ett förväntat resultat över en 10 års period,” säger studie ansvarig Dr. Brian Buijsse, som är en närings epidemiolog vid ”German Institute of Human Nutrition, i ett pressmeddelande till European Heart Journal som publicerade resultaten.

”Om den 39 procentiga lägre risken generaliseras till den allmänna populationen, skulle de undvikliga hjärt attacker och strokes fallen bli högre eftersom den absoluta risken i allmänheten är högre,” säger han.

Sex gram choklad motsvarar en liten ruta av 100 gram, säger forskare.

Men Buijsse varnade för choklad ätande då det ändå inte skall överskrida en persons totala kaloriintag eller för den delen minska de konsumerade hälsosamma livsmedlen.

”Mindre mängder choklad kan bidra till förebyggande av hjärt sjukdomar, men endast om det byter ut andra energitäta livsmedel, såsom frossande av godis, för att hålla kroppsvikten jämn”, säger han.

Som ett tillägg kan påpekas att det även är skillnad på choklad och choklad. Välj gärna en mörk choklad med stora delar kakao för bästa effekt, alltså inte en mjölkchoklad med enbart socker.

Sami Kallio


WPSN comments




S MAGASIN