Testa effektiva sökfältet:
Utvalda sökningar:
Träning Hälsa Kost Näring Postural Terapi Idrottsskador Företagsfriskvård Boot CampPublicerad: April 16, 2010
S MAGASIN | Sami Kallio – Ätande av upp emot 3 matskedar av linfrön i tre månader minskade kolesterol värdet bland män, men inte kvinnor, med upp till 10 procent, visar amerikanska forskare.
Studie ansvarig Suzanne Hendrich, en professor i livsmedels forskning och människoföda vid Iowa State University Nutrition och Wellness Research Center, undersökte effekterna av linfrön i 90 personer diagnostiserad med högt kolesterol.
Hendrich säger att de förväntade resultaten från kolesterol-sänkande läkemedel är uppskattningsvis 10 till 20 procent, men resultaten av linfrön är fortfarande mer naturliga för många män.
”För att det finns människor som inte kan använda en produkt som t.ex. Lipitor, skulle detta åtminstone ge dig några av de kolesterol-sänkande fördelarna,” säger Hendrich i ett meddelande.
”Den andra saken är, att det säkerligen finns några människor som skulle föredra att inte använda läkemedel, men hellre använda maten som ett sätt att bibehålla sin hälsa. Så detta vore potentiellt något att överväga.”
Hendrich, doktorand Kai Ling Kong med avlagd doktorsexamen Zhong Ye, Xianai Wu och Sun-Ok är schemalagd till att presentera resultaten vid American Society for Nutrition´s årliga möte vid Experimental Biology, mellan 24-28 april i Anaheim, California.
Slutsats:
Vi kan äta oss friska men det krävs mer av de goda grönsakerna, frukterna, bären och rotfrukterna för att vi skall fungera optimalt. Plocka bort raffinerade halvfabrikat, sockertäta konserver och definitivt rena kolhydrater såsom makaroner, potatismos och dylikt som endast ger oss energi och ingen näring.