Testa effektiva sökfältet:
Utvalda sökningar:
Träning Hälsa Kost Näring Postural Terapi Idrottsskador Företagsfriskvård Boot CampPublicerad: December 10, 2009
Kaffe verkar dämpa risken för prostata cancerKaffe drickande regelbundet kan hjälpa till att sänka risken för avancerad prostata cancer, visar en studie släppt 2009-12-08.
Studien som presenterades denna vecka på en konferens vid ”American Association for Cancer Research in Houston”, visade att män som drack mest kaffe hade nära 60 % lägre risk att utveckla avancerad prostata cancer i motsats till icke kaffe drickare.
Forskarna sade att det är för tidigt att börja rekommendera män till att börja dricka kaffe för att förhindra prostata cancer, men att resultaten var uppmuntrande.
”Väldigt få livsstils faktorer har varit genomgående associerade med risk för prostata cancer, speciellt med risk för aggressiva sjukdomar, så det vore väldigt spännande om denna association kunde bekräftas i andra studier”, säger forskaren Kathryn M. Wilson, PhD, docentstipendiat vid Channing Laboratory, Harvard Medical School och Harvard School of Public Health, i ett pressmeddelande. ”Våra resultat rekommenderar dock att det inte finns någon anledning till att sluta dricka kaffe av bekymmer för prostata cancer.”
Forskare säger att det är första studien i sitt slag att se framåtriktat på både den generella risken för prostata cancer och risken för lokaliserad mot avancerad prostata cancer som har spridits bortom prostatan.
I studien analyserade forskare information från ”Health Professional’s” uppföljnings studie, vilket inkluderade data av kaffe-drickar vanor av nära 50 000 män mellan 1986 till 2006. Under denna period utvecklade 4 975 män prostata cancer.
Resultaten visade att män som drack mest kaffe (sex eller fler koppar om dagen) hade en 59 % lägre risk för aggressiv prostata cancer (dödlig eller avancerad sjukdom) i jämförelse med icke kaffe drickare.
Men forskare säger att det inte enbart är koffeinet som är ansvarig till det förmånliga förhindrandet av prostata cancer. Studien visade att män som drack koffeinfritt kaffe också hade en liknande minskning i risken för aggressiv prostata cancer.
Forskare säger att kaffe också innehåller en mängd andra potentiellt fördelaktiga sammansättningar som antioxidanter och mineraler som kan tänkas vara inblandat i förebyggandet av prostata cancer och mer forskning behövs för att bekräfta dessa resultat.
”Koffein har effekt på insulin och glukos metabolismen samt sex hormon nivåer, som samtliga spelar en roll i prostata cancer”, säger Wilson.
Källor: American Association for Cancer Research Frontiers in Cancer Prevention Research Conference, Houston, Dec. 6-8, 2009.
News release, American Association for Cancer Research.
One Comment on "Kaffe verkar dämpa risken för prostata cancer"
Kaffe på gott och ont « OmVård blogg on Fri, 18th Jun 2010 12:34 PM
[...] Däremot minskar kaffe risken för levercancer (Nyfiken Vital) och prostatacancer (S-magasin). Glädjande nog ger kaffe inte tarmcancer. Däremot ökar risken något för tedrickare som [...]