S MAGASIN | Högt fiberintag sammankopplat med minskad risk för bröst cancer

Högt fiberintag sammankopplat med minskad risk för bröst cancer

By Sami
för S MAGASIN

Publicerad: December 4, 2009

Bortskuren human bröstvävnad, bilden visar ett cancerområde på 2cm i diameter. Man skulle vid palpation märka av den som en hård mobil "stenbit", inte fastsatt varken i skinn eller bröst väggen.

Högt fiberintag sammankopplat med minskad risk för bröst cancer

Reuters – Som ett naturligt steg där kost fiber intag ökar, minskar samtidigt risken för bröst cancer, primärt ER-/PR- tumörer, enligt forskningsresultat publicerat i ”American Journal of Clinical Nutrition” i september.

”Även om kost fiber hypotetiskt minskar risken för bröst cancer genom ett modulerande av östrogen metabolismen, är associerandet mellan kost fiber intag och risken för bröst cancer genom hormon receptor statusen oklar”, noterar huvudförfattaren Dr. Yikyung Park med kollegor, från ”National Cancer Institute i Rockville, Maryland.

Studien är den första i att undersöka associationer mellan kost fiber intag och bröst cancer av en speciell typ. Den ä riktad mot kvinnor efter klimakteriet och med en medelålder på 62 år, speciellt undersöks pensionerade personers kost och hälsa.
I undersökningen har en enkät på 124 frågor som ska utvärdera fiber intaget som en bas.

Man fann att det fanns en 13 % lägre risk att drabbas av bröst cancer med ett högt intag av kostfiber. Under en 7 års genomsnittlig uppföljningsperiod rapporterades 5461 bröstcancer fall.

Forskarna har även funnit att effekten av fiber intag vid bröst cancer varierade beroende på histologisk typ. Högt fiberintag sammankopplades till en minskning med 34 % av lobulära tumörer jämfört med en minskning med 10 % av duktala tumörer.

Fastän totalt fiber intag verkade påverka bröst cancer risken, fanns ingen påverkan från fiber intag från flertalet födogrupper såsom, spannmål, grönsaker, frukt och bönor.

Intag av lösliga fibrer var i motsatts sammankopplat till risk för bröst cancer, medans intag av olösliga fibrer inte visade någon association.

”Det är möjligt att fibrer typ gör skillnad i patofysiologiska processen relaterat till bröst cancer”, spekulerade författaren. ”Lösligt fiber har visats vara mer effektivt i kontrollen av blod glukos, insulin och insulin-lika tillväxt faktorer, som har varit positivt sammankopplat till risken för bröst cancer.”

Associationen mellan totalt fiber intag och bröst cancer risken var inte signifikant modifierad av totalt fett intag, rapporterar forskarna.
”Våra fynd påvisar att kostfiber kan spela en roll i förebyggande av bröst cancer genom ickeöstrogena vägar bland kvinnor efter klimakteriet”, sammanfattade forskarna.

”Likväl, helheten av bevis vid detta stadiet är långt ifrån överensstämmande, och ytterligare forskning behövs innan definitiva folkhälso-rekommendationer för fiber och bröst cancer kan utfärdas.”

Mer information om bröst cancer finns tillgängligt på: The National Cancer Institute´s Web site.

Källa:Reuters Health Information CME

WPSN comments




S MAGASIN