Testa effektiva sökfältet:
Utvalda sökningar:
Träning Hälsa Kost Näring Postural Terapi Idrottsskador Företagsfriskvård Boot CampPublicerad: October 25, 2009
(Pneumoni = lunginflammation)
NEW YORK (Reuters Health) – Att dricka grönt te fortsätter att visa hälsofördelar, speciellt bland kvinnor, tipsar en studie från Japan.
Dricka fem eller fler koppar om dagen minskar risken med ”47 procent bland Japanska kvinnor”, men inte Japanska män, noterar Ikue Watanabe, från ”Tohoku University Graduate School of Medicine” i Sendai, Japan i ett e-post meddelande till Reuters Health.
Pneumoni risken verkar bli reducerad även vid lägre intag av grönt te.
Att dricka så lite som en kopp eller mindre av grönt te per dag associerades med 41 procent lägre risk att dö av pneumoni bland Japanska kvinnor, visades av forskarna.
Resultaten, säger de, ”stödjer möjligheten” att grönt te innehåller ämnen som har förmågan att döda eller hämma tillväxten av virus och mikroorganismer.
Watanabe och kollegor har bedömt hur drickandet av grönt te påverkade risken att dö av pneumoni bland 19.079 män och 21.493 kvinnor vid tecknande av ”National Health Insurance” (sjukdomsförsäkring) i Japan. Studiepopulationen varierade mellan 40 till 79 år och utan rapporterad historia av cancer, hjärtinfarkt, stroke i början av studien.
Genom mer än 12 års uppföljning av cirka 85 procent av studiegruppen (6.033 förlorades i uppföljningen), 406 studiedeltagare dog av pneumoni, rapporterar utredarna i ”American Journal of Clinical Nutrition”.
De fann fördelar med att dricka grönt te bland kvinnor, men inte bland män, efter avdrag för ålder, fysisk funktion och rökning, plus många andra hälso- och kost faktorer med potentiell association med risken för pneumoni.
Watanabe spekulerar i att ”grönt te kan ha en effekt på pneumoni hos kvinnor i andra länder också”. Hur som helst, vidare studier behövs för att fastställa detta, liksom exakt vilket grönt te – ämne som minskar risken för pneumoni bland kvinnor.
Källa: American Journal of Clinical Nutrition
One Comment on "Grönt te verkar minska risken att dö av pneumoni"
Sami Kallio - Body Balancer | Grönt te hjälper till att behandla sjukdomar i hjärnan on Wed, 9th Dec 2009 9:21 AM
[...] Källa: The Times of India PS. Läs gärna tidigare artikel: Grönt te verkar minska risken att dö av pneumoni [...]