Testa effektiva sökfältet:
Utvalda sökningar:
Träning Hälsa Kost Näring Postural Terapi Idrottsskador Företagsfriskvård Boot CampPublicerad: November 6, 2009
Dricka mer än två sötade läskedrycker om dagen ökar risken för hypertoni, visar studien.
Här är en ny anledning till att ställa ner den sockrade läskedrycken: Forskning visar att en kost rik på fruktos, ett vanligt sötningsmedel, ökar risken för högt blodtryck.
Högt fruktos-majs-sirap finns i många förädlade livsmedel och drycker. Amerikaner konsumerar 30 procent mer fruktos nu än 20 år sedan, och forskarna har kopplat ihop högre fruktos konsumtion till den växande fetmaepidemin. Men forskarna var inte säkra på om ett samband fanns mellan fruktos konsumtion och högt blodtryck.
I en ny studie studerade, Dr. Diana Jalal, vid ”University of Colorado Denver Health Sciences Center” och kollegor, 4 528 vuxna utan en historia av högt blodtryck. De undersökte deras fruktos intag och fann att de som konsumerade mer än 74 gram fruktos om dagen – det motsvarar 2,5 sockrade läskedrycker – ökade risken för högt blodtryck med 28 – 87 procent, beroende på graden av hypertoni
”Dessa resultat tyder på att högt intag av fruktos i form av tillsatt socker är signifikant och oberoende associerat med högre blodtryck i USA´s vuxna befolkning utan tidigare historia av hypertoni”, skriver studie forskarna, med tillägget att framtida forskning behövs för att fastställa om sänkning av fruktos intaget också medför sänkt blodtryck.
Studieresultaten planerades att bli presenterade vid ”American Society of Nephrology´s” årsmöte, som hölls 27 oktober till 1 november i San Diego.
KÄLLA: American Society of Nephrology, pressmeddelande, 29 oktober 2009
Prenumerera på nyhetsbrevet för nyheter, tävlingar, events och erbjudanden:
Klicka här!