2009/12/14

Av Sami i Forskning

Medelhavskost kan sänka risken för metabolt syndrom


mezeMedelhavskost kan sänka risken för metabolt syndrom

NEW YORK (Reuters Health) dec 09 – Att äta en kost som innehåller inslag av den traditionella medelhavskosten kan skydda amerikaner (även andra naturligtvis) mot det metabola syndromet, rapporterar forskare i decembernumret av American Journal of Clinical Nutrition.

Dr. Jacques från Tufts University, Boston, med kollegor, utvärderade potentiella samband mellan Medelhavskostens mönster och egenskaper samt förekomst av det metabola syndromet bland deltagare, icke diabetiker, i Framingham Heart Study Offspring Cohort.

Längsgående associering mellan Medelhavskostens mönster poäng (MSDPS), egenskaper och förekomst av det metabola syndromet undersöktes bland 2 730 och 1 918 deltagare, var för sig. Vid studiens början existerade inte typ 2-diabetes, den genomsnittliga åldern var 54 år och 55% var kvinnor.

I det metabola syndromets egenskaper ingår onormal homeostas-modells bedömning – insulin resistans (HOMA – IR), faste blodsocker, midjemått, plasma triglycerider, HDL kolesterol samt systoliskt och diastoliskt blodtryck. Det nationella kolesterol utbildnings programmet för vuxen behandling, panel III, definitionen användes för att utvärdera förekomsten av det metabola syndromet. Patienterna följdes i genomsnitt under 7 års tid.

Efter justering för BMI, ålder, kön, rökning och energiintag, var utbredningen av metabolt syndrom signifikant lägre hos deltagare som föll i den högsta femtedels kategorin av MSDPS jämfört med dem i den lägsta femtedels kategorin.

”De potentiella fördelarna med dessa kostvanor, i förhållande till andra rekommendationer, inkluderande av den väldefinierade karaktären av det totala kostmönstret och dess smak”, kommenterade Dr. Jacques.

Medans bevis om de potentiella hälsofördelarna av Medelhavskosten är ackumulerande, ”måste vi vara försiktiga med att tolka dessa resultat innan vi tydligt kan visa att det är kosten i sig som är ansvarig för de observerade förmånerna”, tillade han, ”och att dessa associationer inte bara är en konsekvens av individer som konsumerar en sådan diet och medvetet gör hälsosammare livsstils val utöver sin kostföring”.

Källa: Am J Clin Nutr 2009;90:1608-1614.

6 Kommentarer till “Medelhavskost kan sänka risken för metabolt syndrom”

  1. Av Artemis datum 2009/12/14

    Och det är dessutom jättegott! :-)
    (nyttigt kan vara gott också)

  2. Av Anonymous datum 2009/12/14

    I will not concur on it. I think polite post. Specially the designation attracted me to read the sound story.

  3. Av WP Themes datum 2009/12/14

    Good fill someone in on and this fill someone in on helped me alot in my college assignement. Say thank you you seeking your information.

  4. Av Anonymous datum 2009/12/14

    Easily I to but I think the post should have more info then it has.

  5. Av UGG Boots datum 2009/12/14

    This article was very useful for a paper I am writing for my thesis.

    Thanks

    Bernice Franklin

  6. Av Shoonse datum 2009/12/14

    в итоге: отлично.

Kommentera


  • Translation of blog

      Translate to:

  • Heta bloggar just nu!